سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه استفاده از کابلهای آلومینیومی زمینی در تاسیسات برقی

کابل های آلومینیومی زمین نوعی کابل آلومینیومی هستند که اغلب برای سیم کشی در زمین یا داخل دیوار ساختمان استفاده می شود. این کابل ها به گونه ای طراحی شده اند که ثابت و متحرک باشند و از آنجایی که کابل های مسی گران تر هستند، کابل های آلومینیومی محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.کابل‌های مسی برای انتقال نیرو خوب هستند، اما کابل‌های آلومینیومی بهتر هستند زیرا می‌توانند جریان الکتریکی را راحت‌تر منتقل کنند.

در حال حاضر قیمت کابل آلومینیومی نسبت به کابل مسی کمتر است به همین دلیل در اکثر جاها از آن استفاده می شود. این کابل ها با دو، سه و چهار رشته ساخته می شوند. نوع چهار رشته ای دو نوع دیگر دارد: مدل اول دارای چهار مقطع هم اندازه و مدل دوم دارای سه رشته و نیم است که سطح مقطع سه رشته یکسان است.

انواع کابل آلومینیومی زمینی

کابل ها دارای سیم های نازک و آلومینیومی هستند که دارای ولتاژ بین 0.6 تا 1 کیلو ولت هستند. آنها در انواع دو، سه و چهار رشته ای وجود دارند که کابل چهار رشته ای دارای دو شکل مقطع مختلف است. نوع اول دارای هر چهار سیم دارای سطح مقطع یکسان است، در حالی که نوع دوم دارای سه سیم با سطح مقطع برابر و نوع چهارم دارای سطح مقطع کمتر است.

کاربرد کابل آلومینیومی زمینی

کابل آلومینیومی زمینی برای انتقال برق در سیستم‌های توزیعی و انتقالی برق بکار می‌رود. این کابل‌ها برای انتقال برق با ولتاژ بالا و برق با توان بالا به کار می‌روند. در سیستم‌های انتقالی برق، از کابل‌های زمینی آلومینیومی برای انتقال برق با ولتاژ بالاتر از 33 کیلوولت استفاده می‌شود. این کابل‌ها معمولاً با سیم آلومینیومی و کابل مسی به‌صورت موازی در تاسیسات برقی قرار می‌گیرند.

کاربرد دیگر کابل آلومینیومی زمینی در سیستم‌های توزیعی برق است. این کابل‌ها برای انتقال برق با ولتاژ کمتر از 33 کیلوولت به‌کار می‌روند. در این سیستم‌ها کابل‌های زمینی آلومینیومی به‌جای کابل‌های فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.